Kultura

Koniec sezonu w Metropolitan Opera!

Słynna nowojorska Metropolitan Opera zaskoczyła cały muzyczny świat. Właśnie odwołała cały sezon 2020/2021. Wielu przeciera oczy ze zdziwienia czytając oświadczenie na jej profilu internetowym.

Z przykrością informujemy, że Metropolitan Opera podjęła niezwykle trudną decyzję o odwołaniu całego sezonu 2020–21, kierując się sugestiami przedstawicieli służby zdrowia, którzy doradzają MET i Lincoln Center. Ze względu na setki wykonawców, którzy muszą ćwiczyć i występować w bezpośredniej bliskości, a także ze względu na dużą publiczność, ustalono, że wznowienie działalności MET do czasu szerokiego upowszechnienia szczepionki, nie byłoby bezpieczne. To może potrwać jeszcze kilka miesięcy. Nie pragniemy niczego bardziej, niż powrotu do tworzenia operowej magii, jak tylko MET, ale bezpieczeństwo naszej firmy i publiczności, której służymy, musi być najważniejsze.

Ale ogłoszenie MET nie ogranicza się wyłącznie do hiobowych wieści. Są również te, rodzące nadzieję. Jak choćby ogłoszenie, że sezon 2021/2022 zainauguruje 27 września 2021 r. premierą opery Terence’a Blancharda „Fire Shut up in my Bones”, czyli pierwszej opery czarnoskórego kompozytora na tej scenie, w nomen omen, muzyka świetnie znanego polskim fanom jazzu. Blanchard to genialny trębacz i stały kompozytor Spike’a Lee. 

W sezonie 2021/2022 nie zabraknie polskich akcentów. W „Rigoletta” Giuseppe Verdiego usłyszymy Piotra Beczałę, w „Łucji z Lammermoor” Donizettiego – Artura Rucińskiego. We współczesnej operze „Eurydice” Matthew Aucoina obok Erin Morley i Joshuy Hopkinsa na scenie pojawi się Jakub Józef Orliński. Czterdziestolecie jubileuszu w inscenizacji Franca Zefirellego uświetni wystawienie z Aleksandrą Kurzak i Arturem  Rucińskim. Kurzak zaśpiewa również w „Tosce”, a Piotr Beczała w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego.

Takie są plany, a nic tak nie śmieszy Pana Boga, jak właśnie plany oznajmiane niemal jako pewnik. 

Ważne, że szefostwo MET zapewniło, że w trakcie całego okresu zamknięcia kontynuowany będzie cykl bezpłatnych prezentacji drogą streamingową w ramach cyklu „Nightly Opera Streams”.

Piotr Iwicki