Zdrowie

Ludzie rodzą się z coraz mniejszym IQ? Od 1975 co pokolenie o 7 punktów?

Sztuczna inteligencja. Obraz: Pixaby

– Zaobserwowany w XX wieku wzrost IQ o 3 punkty co pokolenie, czyli tzw. efekt Flynna, tłumaczono ogólnym poprawieniem się kondycji ludzi, społeczeństw – powiedział w Programie 4 Polskiego Radia dr Roland Zarzycki. – Być może poziom inteligencji ludzkości maleje, bo osiągnęliśmy już tak wysoki pułap, że trudno go wyżej wyśrubować – są jakieś granice ludzkich możliwości – komentował.

U ludzi urodzonych po 1975 roku IQ zaczęło się obniżać nawet o 7 punktów na pokolenie – tak mówią opublikowane w 2018 r. w Proceedings of the National Academy of Sciences badania norweskich naukowców Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga z Centrum Badań Ekonomicznych Ragnara Frischa w Oslo.  

Efekt systematycznego i prawie liniowego wzrostu  wyników uzyskiwanych w testach na inteligencję udowodnił w roku 1984 politolog James R. Flynn z Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii.

Jednak trzy dekady później analizując testy na inteligencję brytyjskich nastolatków urodzonych w 1980 oraz w 2008 r. profesor Flynn wykazał, że w ciągu niecałych 30 lat iloraz inteligencji nastolatków ze Zjednoczonego Królestwa obniżył się o 2 punkty procentowe, co daje od blisko 3 do pond 4 punktów procentowych na dekadę.

Opublikowana w Proceedings of the National Academy of Sciences analiza Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga dotyczyła 730 tysięcy testów IQ. Badana grupa to norwescy mężczyźni w wieku 18-19 lat. Test IQ był częścią ich obowiązkowej służby wojskowej.

Z ich badań wynika, że inteligencja osób urodzonych w 1991 roku była średnio o 5 punktów niższa niż wśród ludzi urodzonych w 1975 roku, których IQ było z kolei o 3 punkty niższe niż w przypadku tych, którzy przyszli na świat w 1962 roku.

Dlaczego inteligencja ludzi rosła do lat 80?

Liniowy wzrost  wyników testów na inteligencję Flynn udowodnił analizując wyniki testów z 14 krajów, które przeprowadzono od początku XX w. Zgodnie z wynikami tych badań inteligencja ludzi żyjących w krajach zachodnich rosła średnio o 3 punkty w ciągu dekady.

Ten systematyczny wzrost ilorazu inteligencji populacji (IQ) wyjaśniano dużym zainteresowaniem ludzi: grami logicznymi, rosnącymi zdolnościami analitycznymi, rozwojem technologicznym, dostępem do nowinek technicznych, wzrostem poziomu nauczania, a nawet skróceniem okresu dojrzewania młodych ludzi. Tendencję wzrostową poziomu IQ tłumaczono także jako efekt poprawiających się warunków życia i opieki zdrowotnej, czystszego środowiska czy zdrowszego sposobu odżywiania się, a coraz lepsze wyniki testów poprawiającym się myśleniem abstrakcyjnym. Niestety te same testy wskazywały, iż umiejętności matematyczne badanych pogorszyły się.

Jak się okazuje, efekt Flynna nie jest nieskończony. Upadły teorie tłumaczące rozjaśnienie ludzkich umysłów, a czynniki, które miały sprawiać, że ludzie stawali się coraz mądrzejsi, już nie działają.

Jakie są przyczyny spadania poziomu IQ ludzkości?

Bernt Bratsberg i Ole Rogeberg w wyniku przeprowadzonych badań doszli do wniosku, iż tak jak wcześniej przeprowadzane badania poborowych świadczyły o spowolnieniu lub wyrównaniu norweskiego efektu Flynna, tak ich badania dowodzą odwrócenia tego efektu.

Według wyliczeń Bratsberg’a i Rogeberg’a poziom IQ badanych w porównaniu z wynikami sprzed lat 60. obniżył się o około 7 punktów procentowych na pokolenie, z czego IQ urodzonych w latach 1962–1975 obniżał się o 0,3 rocznie, a dla pozostałych roczników obserwowano tylko stały spadek wyników. Tak duża przebadana próba pozwoliła badaczom stwierdzić, iż jest to już trend obniżającego się IQ.

Badacze ten trend spadkowy tłumaczyli czynnikami środowiskowymi, takimi jak: zmiany stylu życia, zmiany w systemie edukacji, mniejsze czytelnictwo i wzrost popularności gier wideo, telewizji czy smartfonów. Natomiast badacze ze Stanów Zjednoczonych udowodnili, iż zmiana sposobu odżywiania dzieci przez zmniejszone spożycie ryb wpływa na poziom ich inteligencji w życiu  

Badacze tłumaczą, że średni spadek inteligencji można wiązać m.in. ze zmianami w systemie edukacji, tym, że coraz mniej się czyta i np. rozwiązuje krzyżówki, a coraz więcej czasu poświęca się np. na granie w gry komputerowe i surfowanie w internecie. Spory wpływ mogą też mieć na to zanieczyszczenia środowiska i smog, który nie pozostaje obojętny na IQ kolejnych pokoleń.

– Mieliśmy coraz wygodniejsze życie, lepiej się odżywialiśmy, system edukacji był lepszy, albo lepiej dopasowany do testów – mówił w PR4 dr Roland Zarzycki. – A może kompetencje, których wymaga od nas rzeczywistość, zmieniający się świat, środowisko IT, to, że żyjemy coraz bardziej w cyberprzestrzeni –  coraz bardziej zaczynają odstawać od tych kompetencji, które mierzy test na IQ – spointował. 

Źródło: miesiecznik-benefit.pl, fokus.pl, Polskie Radio Program IV

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *