Polska

„Nauka nie może być traktowana jako odrębny świat” powiedział minister Czarnek

Czarnek uczestniczył w piątek w obradach XIII Międzynarodowego Kongresu “Katolicy a wychowanie — współczesne wyzwania szkolnictwa wyższego i nauki”. Ta edycja wydarzenia poświęcona jest pamięci zmarłego w tym roku kardynała Zenona Grocholewskiego. Kongres realizowany w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu ma formułę hybrydową z uwagi na epidemię. Szef resortu edukacji i nauki łączył się uczestnikami wydarzenia zdalnie.

“Zadaniem rządu jest stworzenie takiego otoczenia prawnego, instytucjonalnego i finansowego, by pozwolić uczonym i akademikom rozwinąć cały ich potencjał intelektualny. Ani nadmierna regulacja, ani komercjalizacja, ani biurokratyzacja, ani powielenie rozwiązań z importu nie przyniosło efektów zadowalających. To jest ogólnie sformułowany, ale wciąż aktualny cel z programu Prawa i Sprawiedliwości z 2014 roku” – rozpoczął swoje wystąpienie szef resortu edukacji i nauki.

Minister Przemysław Czarnek poruszył temat „Aktualnych wyzwań szkolnictwa wyższego w Polsce”. Polityk zaznaczył, że „nauka chociaż jest bezinteresownym szukaniem prawdy, nie powinna być traktowana jako odrębny świat. Nie istnieje sama z siebie i sama dla siebie”.

Nauka stanowi część polskiego społeczeństwa, naszego narodowego dziedzictwa i kultury. Ma pomnażać i rozszerzać to dziedzictwo na przyszłe pokolenia. Celem polskich uczelni powinna być zatem praca formacyjna, intelektualna i wychowawcza dla i na rzecz Polski. (…) Jeśli sami nie będziemy zajmować się polskimi dziejami, polską myślą techniczną, społeczną, prawną, polityczną, polską literaturą czy sztuką, to nikt na świecie się tym nie zajmie. To oznacza, że wspaniałe polskie dziedzictwo zostanie zaprzepaszczone – powiedział minister edukacji.

wyraził przekonanie, że „należy odrzucić przepełnione kompleksami spojrzenie na uniwersytety zagraniczne”.

Należy docenić te rzeczy, które w naszej tradycji mają wyjątkową wartość. Rozwój filozofii, teologii i szeroko rozumianej humanistyki jest nieraz w Polsce na zdecydowanie wyższym poziomie niż w kulturach, które w minionych wiekach stanowiły dla nas inspirację. Warto zauważyć, że cały model amerykańskiego kształcenia jest do bólu narodowy, wyrasta z mentalności Amerykanów, ze skrajnego pragmatyzmu, czyli przekonania, że prawdziwe jest to, co przynosi korzyść i został tak zorganizowany, by służyć amerykańskiemu społeczeństwu – zauważył.

Minister Przemysław Czarnek powiedział, że „należy przywrócić godność, powagę i rangę profesora uniwersytetu. Nie może być on traktowany jak wyrobnik akademicki, który realizuje ofertę edukacyjną danej szkoły wyższej”.

To profesor ma swoją katedrę, wychowaną i ukształtowaną kadrę z doktorantami i magistrantami. Profesor powinien być ośrodkiem życia naukowego w ramach określonego kierunku studiów. Trzeba wrócić do relacji mistrz-uczeń, czyli koncepcji szkoły, której profil, kształt, metodę i kierunek badań nadaje kierownik katedry, mistrz. Wszystko inne na uniwersytetach – administracja, wydziały, a nawet rektor – powinno pełnić funkcje pomocnicze wobec związku szkół, katedr, które tworzą kierunek studiów. Do rozwoju polskiej nauki niezbędna jest autonomia, a w szczególności niezależność profesorów. Bez możliwości wypowiadania swoich tez, argumentów i światopoglądu, nie ma wolności nauki – podkreślił szef resortu edukacji.

Wyraził przekonanie, że „należy odrzucić przepełnione kompleksami spojrzenie na uniwersytety zagraniczne”.

Należy docenić te rzeczy, które w naszej tradycji mają wyjątkową wartość. Rozwój filozofii, teologii i szeroko rozumianej humanistyki jest nieraz w Polsce na zdecydowanie wyższym poziomie niż w kulturach, które w minionych wiekach stanowiły dla nas inspirację. Warto zauważyć, że cały model amerykańskiego kształcenia jest do bólu narodowy, wyrasta z mentalności Amerykanów, ze skrajnego pragmatyzmu, czyli przekonania, że prawdziwe jest to, co przynosi korzyść i został tak zorganizowany, by służyć amerykańskiemu społeczeństwu – zauważył.

Minister Przemysław Czarnek powiedział, że „należy przywrócić godność, powagę i rangę profesora uniwersytetu. Nie może być on traktowany jak wyrobnik akademicki, który realizuje ofertę edukacyjną danej szkoły wyższej”.

– To profesor ma swoją katedrę, wychowaną i ukształtowaną kadrę z doktorantami i magistrantami. Profesor powinien być ośrodkiem życia naukowego w ramach określonego kierunku studiów. Trzeba wrócić do relacji mistrz-uczeń, czyli koncepcji szkoły, której profil, kształt, metodę i kierunek badań nadaje kierownik katedry, mistrz. Wszystko inne na uniwersytetach – administracja, wydziały, a nawet rektor – powinno pełnić funkcje pomocnicze wobec związku szkół, katedr, które tworzą kierunek studiów. Do rozwoju polskiej nauki niezbędna jest autonomia, a w szczególności niezależność profesorów. Bez możliwości wypowiadania swoich tez, argumentów i światopoglądu, nie ma wolności nauki – podkreślił szef resortu edukacji.

Źródło:radiomaryja.pl