GospodarkaInformacje

Repolonizacja mediów: stracą TVN, Bauer i Axel Springer

fot. Twitter

W przypadku przyjęcia rozwiązań na wzór francuski, najwięksi udziałowcy zagraniczni na rynku polskim, stracą swoją dominującą pozycję. 

Zjednoczona Prawica postawiła sobie za cel repolonizację mediów w bieżącej kadencji. Coraz głośniej mówi się o przyjęciu przepisów na wzór francuski. Gdyby się tak stało, najwięcej stracą wydawcy TVN, „Newsweeka” i „Faktu” czy właściciele RMF FM.

We Francji chodzi przede wszystkim o przepisy antykoncentracyjne zapisane w ustawie audiowizualnej z 1986 r. W przypadku telewizji z naziemną koncesją ogólnokrajową – maksymalny pakiet udziałów lub akcji w takiej stacji to 49 proc. Dekoncentracja kapitału objęłaby więc właścicieli telewizji TVN. 

Co do radia, udziałowcy zagraniczni w spółce mającej taką koncesję nie mogą przekroczyć 20 proc. Tutaj problemy mogą mieć największe w kraju grupy radiowe: RMF (niemiecki Bauer) i Eurozet (obecnie 60 proc. jest własnością czeskiej spółki SFS Ventures).

Nowe przepisy reformowałyby także system prawny prasy. Zgodnie z nimi jeden wydawca nie może posiadać dziennika o zasięgu przekraczającym 30 proc. krajowego nakładu publikacji tego typu. Według danych ZKDP za czerwiec z 10 dzienników ogólnopolskich ten limit przekracza tylko „Fakt” należący do Ringier Axel Springer Polska.

Jednak prawdopodobnie nowe przepisy regulowałyby także status dzienników regionalnych. Tutaj potentatem jest Polska Press, należąca do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau, która jest wydawcą aż 20 dzienników regionalnych, co daje jej dominującą pozycję na rynku. 

Źródło: Gazeta Prawna