GospodarkaInformacje

To dobra chwila na zakup nowego telewizora

Fot. Twitter

Pandemia spowodowała spadek produkcji i sprzedaży telewizorów.  Ale perspektywy dla rynku są obiecujące.

Jak wynika z najnowszego raportu Związku Cyfrowa Polska „Telewizory i monitory przyszłości. Rozwój rynku w Polsce na tle światowym i europejskim”, średnia sprzedaż telewizorów w Polsce w ostatnich pięciu latach wahała się w przedziale 2,1 – 2,4 mln sztuk. Ten poziom sprzedaży plasował nasz kraj na szóstym miejscu w Europie.Polska jest też jednym z największych  producentów telewizorów w Europie i ich największym eksporterem.W polskich fabrykach powstaje średnio 20 mln odbiorników  rocznie, z czego 90 proc.  trafia na rynki zachodnie, najwięcej do Niemiec. 

Rozwój rynku zahamowała pandemia koronawirusa, która wpłynęła zarówno na produkcję, jak i sprzedaż telewizorów. Z raportu Cyfrowej Polski wynika, że najgorszymi miesiącami w sprzedaży telewizorów w tym roku były marzec i kwiecień, kiedy handel elektroniką momentami prawie całkiem stanął z uwagi na zamknięcie sieci handlowych. W pierwszym kwartale 2020 r. w Polsce sprzedano ponad 437 tys. sztuk telewizorów, czyli o prawie 10 proc. mniej niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Natomiast z obserwacji branży wynika, że spadek ten był tylko czasowy. Według handlowców i producentów,  już w maju sprzedaż odbiorników zaczęła wyraxnie  rosnąc. 

Producenci spodziewają się w najbliższym czasie pewnego wzrostu popytu na odbiorniki telewizyjne w Polsce, ponieważ mija 7 lat od ostatniego dużego wzrostu, który miał miejsce w latach 2012/2013 i był spowodowany wyłączeniem telewizji analogowej na rzecz telewizji cyfrowej. Jednocześnie kolejny etap cyfryzacji telewizji naziemnej (DVB-T2), który jest wdrażany w Polsce, powinien zachęcić konsumentów do wymiany odbiorników na nowe – prognozuje Cyfrowa Polska. Eksperci przewidują, że znaczący wzrost sprzedaży nastąpi w 2021 r., z uwagi na zaplanowane na ten rok dwie duże  imprezy sportowe – Euro oraz Igrzyska Olimpijskie.

Z raportu wynika, ze polscy konsumenci coraz rzadziej wybierają tanie modele telewizorów, preferując  sprzęt nowocześniejszy, typu smart, z dobrą jakością dźwięku i obrazu.

 – Niemal co roku pojawiają się nowe modele odbiorników z coraz to lepszą jakością obrazu i dźwięku, wyposażone w kolejne nowe technologie, a producenci prześcigają się w dodawaniu nowych funkcjonalności, które jeszcze bardziej mają przekonać konsumentów do zakupuDziś dla konsumentów telewizor to nie tylko narzędzie do odbioru kanałów telewizyjnych, jak to było dawniej, ale dzięki podłączeniu do internetu stał się on prawdziwym centrum rozrywki i edukacji w każdym domu –  podkreśla Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Eksperci zauważają, że na polski rynek telewizorów w najbliższym czasie wpływ będzie mieć też kolejny etap cyfryzacji telewizji – wprowadzenia technologii DVB-T2 oraz HbbTV. Jak podaje w raporcie Cyfrowa Polska, w 2019 r. 62 proc. wszystkich polskich gospodarstw domowych posiadało co najmniej jeden telewizor wyposażony w moduł pozwalający odbierać naziemną telewizję cyfrową w standardzie DVB-T2. Jednocześnie prognozuje się, że w tym roku ten poziom sięgnie 77 proc., a w 2021 r.– nawet 91 proc. Kolejnym impulsem rozwoju rynku telewizorów będzie telewizja hybrydowa.